מתי עוברים לכסא בטיחות לאחר השימוש בסל קל  ?
תמיד כדאי להסיע את התינוק כנגד כיוון הנסיעה כיוון שנסיעה באופן הזו בטוחה יותר מנסיעה עם כיוון הנסיעה
ולמה?
כאשר רכב נוסע ונעצר בפתאומיות כל מי שנמצא ברכב עדיין רוצה להמשיך לנסוע. האברים הפנימיים שלנו כמו גם החיצוניים כמו גם חפצים שונים הנמצאים ברכב (רמז לכך שיש לחשוב על כל חפץ שנמצא ברכב שהוא מיותר ואינו קשור לרכב). העובדה שאנחנו ממשיכים לנסוע למרות שהרכב נעצר ,מעצימה את משקלנו ומשקל של כל דבר הנמצא ברכב הוא פי מהירות הנסיעה (משקל החפץ כפול מהירות הנסיעה לערך) כך שפעוט בן יומו שוקל כ 150 ק"ג בהנחה שעצרנו ב 50 קמ"ש.
לכן , מה שעוצר את הפעוט מוצלח יותר ממה שעוצר אותנו במהלך תאונה .הפעוט שיושב על סל קל נעצר על גב הכסא בעוד אנו נזרקים קדימה נעצרים ע"י חגורות הבטיחות ראשנו ממשיך לנסוע וכך גפינו נזרקים קדימה (בהנחה שהתאונה חזיתית).המכה אצלו מתפזרת לכל אורך הגוףבעוד אנו נפגשים רק על נקודות העגינה של חגורת הבטיחות , חמש במספר במקרה של כסא בטיחות ו3 במקרה שלבוסטר או ישיבה על מושב רכב (שלושת הסימונים הלבנים הם נקודות עגינה).

עובדה נוספת חשובה היא משקל ראשו של התינוק בהשוואה למשקל ראשו של מובוגר או ילד. ראשו של הפעוט גדול ביחס לגופו ומהווה שליש מגופו בעוד אצל מבוגר הראש מהווה חלק קטן יחסי של הגוף. כיוון שכך מבנה גופו של תינוק חייב התינוק להיות מותקן כאשר פניו כנגד כיוון הנסיעה. במצב תאונה ראשו הכבד נצמד לגב הסל קל ומוגן. אילו היה התינוק הפוך ,כשהכסא מותקן עם כיוון הנסיעה , ראשו של התינוק, במצב של תאונה, היה נזרק ומתנתק מגופו ושום אמצעי אחר לא היה מציל אותו.

מסיבות אלו מומלץ ,ואף נקבע ע"פ חוק , לחגור תינוקות כנגד כיוון הנסיעה עד גיל שנה ועד 9 ק"ג. שני התנאים צריכים להתקיים.

אז מתי עוברים לכסא בטיחות
1. כאשר הפעוט עובר את המשקל המקסימלי המוגדר ע"פ הסל קל. יש לשים לב שיש סל קלים שמשקל המקסימאלי המוגדר הוא 13 ק"ג (רובם עומדים בדרישות התקן האירופאי) ,וישנן סל קלים אשר המשקל המקסימאלי המוגדר שלהם הוא 9 ק"ג (בד"כ סל קלים העומדים בדרישות התקן האמריקאי). מה עושים כאשר אתם מחזיקים סל קל שהמשקל המקסימאלי של הכסא הוא 9 ק"ג אך הילד עוא בן 7 חודשים . הרי יש תנאי נוסף למעבר לכסא בטיחות שהוא הגיל. במקרה כזה ,אפשר לעבור לכסא בטיחות ,אך רק לכזה שיאפשר התקנה כנגד כיוון הנסיעה ועד משקל שיאפשר לפעוט להגיע לפחות עד גיל שנה
2.גובה הפעוט – כפי שתארתי לכם בראשית המאמר. יש חשיבות לתמיכה בראשו של התינוק במצב של תאונה. פעוט אשר נמצא יושב נכון אך ראשו עובר את המרחק של 2 ס"מ מסיום הסל קל צריך לעבור לכסא בטיחות. שוב , כפי שהוזכר בסעיף 1 ,יש לעבור לכסא בטיחות אשר עומד בתנאי הגובה של פעוט ומאפשר חגירה כנגד כיוון הנסיעה.
3. כאשר החגורות לא נסגרות על התינוק כיוון שהן צרות מלהכיל אותו. יש לדאוג להעביר את החגורות בחריצים השונים הנמצאים על הסל קל . אם החגורות יוצאות מהחריצים העליונים ועדיין החגורות לא נסגרות על התינוק סימן שצריך לקנות כסא בטיחות . שוב יש להקפיד על התנאי שהוזכר בסעיף 1 (גיל התינוק)

כל עוד התינוק אינו עובר את התנאים המוזכרים לעיל, מומלץ בחום להמשיך להושיב את התינוק כנגד כיוון הנסיעה – כל עוד אפשר ובכך לחסוך פגיעות פוטנציאליות בתינוק במצב של תאונה.
לעיתים יש מצבים בהם יש לנו 3 ילדים ומעט מקום במושב האחורי של הרכב . כיצד משלבים 3 ילדים עם כסאות בטיחות ובוסטרים במושב אחורי שאינו רחב

לא מעט מהלקוחות שלי נתקלים בשאלה זו.
הנתונים :
מקדימה יש כרית אויר שניתנת או לא לניטרול
מאחורה יש 3 ילדים קטנים וצריך לשלב סלקל , בוסטר לרכב וכסא בטיחות כיצד עושים זאת?

1. יש כסאות יותר צרים מאחרים ויש יותר רחבים. בשל עובדה זו אני פחות מעדיפה את הכסאות האמריקאים כגון אלפא אומגה עלית של קוסקו או איוונפלו ולא בגלל שהם כסאות יותר או פחות טובים – הם פשוט מתאים לרכבים גדולים השכיחים יותר בארה"ב , כמו ואן ,אך אינם מתאימים כל כך לרכבים המשווקים בישראל והשכיחים בישראל. אז כשאתם קונים את הכסא לילד הראשון ,כדאי לחשוב לטווח היותר רחוק- האם יהיה לי מקום להכניס את הכסא הזה עם עוד כמה כסאות ברכב הנתון.
2.אם ניתן לנטרל את כרית האויר מומלץ לנטרלה ורק אז הכסא המומלץ להיות מקדימה הוא דווקא הסל קל . סלקל במהותו יותר בטוח מכל מתקן בטיחות אחר שקיים ברכב. התינוק היושב בסלקל, מוגן בהרבה מכל אחד אחר ברכב . למרות שמדובר בתינוק ואנו נותנים לחשוב שתינוק פגיע יותר. 2 נתונים עוזרים לתינוק להיות מוגן יותר
הסלקל מותקן כנגד כיוון הנסיעה כך שהתינוק, כאשר הוא יושב הפוך לנסיעה , בזמן תאונה , עובר את הטלטלה הקטנה ביותר כיוון שהמושב של הסלקל ספג את מרבית המכה
תינוק גמיש יותר באבריו מאשר מבוגר

3. אפשרות שלישית היא הארכת החגורות בעיקר את החלק הניקבי של החגורה- לעיתים קרובות ניתן לחגור את כל כיסאות הבטיחות ברכב אך נוצרת בעיה עם הילד היושב על הבוסטר. מכיוון שהמקום צר, קשה לילד זה לחגור ולשחרר את עצמו באופן עצמאי כיוון שהצפיפות של הכסאות מקשה על הגעה לחלק הניקבי של החגורה (המקום שמתבצע הקליק). במקרה כזה, כשכל הכסאות נכנסים למושב האחורי אך מתקשים לחגור את הבוסטר ,מומלץ לפנות למוסכים המורשים להארכת החלק הנקבי של חגורת הבטיחות . מוסכים אלו בד"כ מתעסקים בהארכת החגורות לאוטובוסים ואינם מתעסקים במכוניות פרטיות אך ניתן לבצע זאת בעלות של 290 ש"ח לערך ל 2 חגורות
רשימת המוסכים המורשים נמצאת באתר משרד התחבורה (ליחצו על הקישור)

חלק אחרון זה של המאמר הגיע בזכות יוזמה שנקטה לקוחה שלי ובצעה הארכה של חגורות ולשבתי לנכון לידע לקוחות אחרים . תודה ללקוחה על המידע

כותבת המאמר היא בעלת החנות שבלול – מחזיקה ברשיון מספר של יועצת בטיחות והתקנה של מושבי בטיחות לרכב מטעם מכון התקנים האמריקאי NTSA ומרצה ומתנדבת בארגון "בטרם לבטיחות ילדים"

שתף:
הפוסט הקודם עגלות מומלצות
הפוסט הבא מידות מיטת תינוק ותקינת מיטות תינוק